آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

انتخاب همسر در 37 فرهنگ

هر انسانی که ازدواج موفقی دارد؛ سرزنده‌تر و زندگی پایداری نسبت به دیگران دارد. اما، چگونه شریک زندگی آینده و همسر خود را انتخاب می‌کنیم؟ چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را در او جست‌وجو می‌کنیم؟ و چرا؟
دانشمندان روان‌شناس اجتماعی، دیرزمانی است معتقدند که رجحان‌ها و اولویت‌‌های انتخاب همسر،  به وسیله فرهنگ محدود شده، به آن وابسته است.
مثلاً، مردم آمریکای شمالی نسبت به مردم آسیا یا آفریقا ویژگی‌ها و عامل‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند و به آنها گرایش دارند. حتی چارلز داروین یکی از دانشمندان پیشگام در این موضوع «اولویت‌های انتخاب همسر بر اساس فرهنگ»، معقتد است که رجحان‌های انتخاب همسر و ویژگی‌های مربوط به آن، کاملاً اختیاری و دلخواه خود فرد است. ولی تاکنون اطلاعات علمی اندکی درباره آنچه ما از شریک زندگی خود می‌خواهیم، جمع‌آوری شده است.

مطالعه درخور توجه، تازه و شگفت‌انگیزی نشان می‌دهد: که فرضیه‌های علمی و سنتی گذشته کاملاً اشتباه هستند.
اطلاعات علمی جمع‌آوری شده پنجاه دانشمند در سی¬‌وهفت فرهنگ متفاوت در نقاط متفاوت دنیا، ما را به این نتیجه می‌رساند؛ تا برای آگاهی از اینکه مردم از همسر آینده خود چه خصوصیاتی را انتظار دارند، دست به کار شویم. این یافته‌ها شامل بیش از ده‌هزار نفر در سی‌وهفت فرهنگ، در شش قاره و پنج جزیره است که به دست آوردن آنها بسیار سخت و دشوار بود.
بر طبق این تحقیق، از فرهنگ‌ها تفاوت‌های جالب و درخور ملاحظه‌ای به دست آوردیم؛ که دانشمندان مدت زمانی درباره آنها تردید داشتند. اما از قرار معلوم، اولویت‌ها و رجحان‌های جهانی را  که همه مردم دنیا به آنها تمایل و علاقه نشان می‌دهند، یافته‌ایم. همچنین در این تحقیق به تفاوت‌های اساسی و بنیادی بسیاری دست یافته‌ایم؛ که بین زنان و مردان به مثابه تفاوت‌هایی که در همه فرهنگ‌های دنیا، به‌گونه‌ای عمیق در تاریخ تحول و تکامل انسان‌ها ریشه داشته‌اند.

رجحان‌های مشترک انتخاب همسر در میان مردان و زنان
در این نظرسنجی از مردم خواستیم تا سی‌ودو ویژگی و خصوصیت مطلوب را که در پیدا کردن شریک زندگی خود جست‌وجو می‌کنند و به آنها توجه دارند، برای ما بگویند.
هنگامی که ما، داده‌های حاصل از سی‌وهفت فرهنگ را تجزیه و تحلیل کردیم، به این نتیجه رسیدیم، که مردم تقریباً در هر فرهنگی درباره اینکه کدام ویژگی، مطلوب‌ترین خصوصیت است، اتفاق‌نظر دارند. در همه جا، مردان و زنان خواهان همسری بودند؛ که تمام یا حداکثر ویژگی‌های زیر را دارا باشند:
1.    مهربان و فهمیده؛ 2. باهوش، حساس و نکته‌بین؛ 3. دارای احساساتی پایدار؛ 4. فردی که به پختگی و جاافتادگی کامل رسیده باشد؛ 5. مورد اعتماد و اطمینان؛ 6. دارای طبیعت و خصلتی خوشایند و مطبوع؛ 7. و همچنین از نظر فیزیولوژیکی و روانی در سلامت کامل باشد.

اما درباره عشق چطور؟
خیلی از دانشمندان معتقدند که عشق، تنها مفهوم و تصوری غربی است، که در صد سال گذشته به¬وجود آمده است؛ اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که این دانشمندان، در اشتباه‌اند. مردم همه جای دنیا برای عشق و جذابیت متقابل، ارزش و احترام خاصی قائل‌اند.
عشق، نه‌تنها مفهومی است که در اروپای غربی و یا حتی در غرب دنیا وجود دارد، بلکه به مثابه آرمانی والا و ارزشمند در میان مردمان کشورهای دیگر از جمله: هند، چین، ایران، فلسطین و...، شناخته شده، مورد احترام است.
درنهایت با توجه به تمامی این خصوصیات و ویژگی‌های مطرح شده، تقریبا تمام مردم دنیا در این باره، امیال و گرایش‌های یکسانی دارند.

زنان از شریک زندگی خود چه می‌خواهند؟
از زمان فروید تا همین امروز، دانشمندان در این سؤال سرگردان بوده‌اند: زنان چه می‌خواهند؟
نظریه تاثیرگذار ترایور در سال‌های 1972 و 1985 م، درباره سرمایه‌گذاری والدین و انتخاب جنسی، پایه و بنیاد نیرومندی برای پیش‌بینی بعضی اولویت‌ها و رحجان‌های زنانه فراهم کرد. واضح است که متوسط سرمایه‌گذاری لازم برای تولد یک بچه، در زنان بیشتر است و به‌طور کلی آنها اهمیت بیشتری به فرزندان می‌دهند.
در تأیید درخور توجه نظریه ترایور که از سوی افراد جامعه آماری (37 فرهنگ) صورت گرفت؛ زنان به نامزدهای انتخابی با وضعیت و موقعیت‌های درآمدی خوب، دارای ویژگی‌های جاه‌طلبی و بلندپروازی، سخت‌کوشی و جدیت و همچنین دارای مقام و منزلت اجتماعی، بیشتر اهمیت می‌دهند. این نتایج حتی در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی که نابرابری درآمد در آنها، کمتر وجود دارد، برای صاحب‌نظران، بسیار جالب و هیجان‌انگیز بود. به نظر می‌رسد زنان در انتخاب همسر به امکانات، توانایی‌های مالی و ثروت فرد، اهمیت بیشتری می‌دهند. با توجه به مطالعات در دوران گذشته، آنها به این امکانات و توانایی‌های مالی، نیاز داشته‌اند تا بتوانند با آن امکانات فرزندان‌شان را رشد و تعالی دهند.

آیا زنان نسبت به مردان در انتخاب همسر سخت‌گیرتر و مشکل‌پسندترند؟
تقریباً با مطالعه تمام فرهنگ‌ها، زنان حساس‌ترند؛ قوه تمیز و تشخیص بهتری نسبت به مردان دارند. در مجموعه ویژگی و خصوصیت، استانداردهای باثبات‌تری بیان می‌کنند.

مردان از همسر خود چه می‌خواهند؟
ومردان در بیان و اظهار ویژگی‌های مورد نظر خود برای گزینش و انتخاب همسر، تنها دو ویژگی را مهم‌ترین خصوصیات، بیان کرده‌اند. 1. جوانی و 2. زیبایی.
مردان در تمامی دنیا، همسرانی را ترجیح می‌دهند که از خودشان جوان‌تر و یا به عبارتی دیگر از نظر سنی کوچک‌تر باشند. اما به چه میزان جوان‌تر؟ پاسخ به این سؤال، به سیستم فطرت انتخاب همسر در فرهنگ آنها، بستگی دارد. در فرهنگ‌هایی که به آنها اجازه داده می‌شود تا چندین همسر داشته باشند؛ مردان، زنانی را ترجیح می‌دهند، که در حدود هفت تا هشت سال از آنها جوان‌تر باشند. در فرهنگ‌های دیگری که مردان را تنها به برگزیدن یک همسر محدود می‌کند؛ آنها همسرانی برمی‌گزینند که فقط چند سال از آنها جوان‌تر باشند. اما نکته مهم و جالب آن است، که زنان در تمامی فرهنگ‌ها، شوهرانی را ترجیح می‌دهند که از آنها بزرگ‌تر باشند، به این سبب که مردان تا حدودی دیرتر از زنان جاافتاده می‌شوند و به پختگی کامل می‌رسند و دلیل دیگر آنکه مردانی با سن بیشتر، به امکانات و توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی نسبتا بهتر و بیشتری دسترسی پیدا کرده‌اند.
ولی جوانی و کم‌سنی، تنها چیزی نیست که مردان می‌خواهند. آنها در سراسر دنیا در انتخاب همسر به جذابیت‌های فیزیکی بسیار اهمیت می‌دهند، بسیار بیشتر از زنان!
نظریه‌های علوم اجتماعی سنتی بر این فرض بوده‌اند؛ که آنچه مردم به‌عنوان زیبایی استنباط می‌کنند، به فرهنگ آنها بستگی دارد و به آن وابسته است، زیرا به گفته آنها، زیبایی و جذابیت فقط در چشمان فرد نظاره‌‌گر است. این نظریه‌ها تا حدودی، ولی نه کاملاً، اشتباه و نادرست است. مدارک و شواهد موجود نشان می‌دهد، مردم در تمامی فرهنگ‌ها، خصوصیات تقریباً ثابت و معینی را به مثابه زیبایی و جذابیت از طرف مقابل، برداشت می‌کنند.
ویژگی‌هایی مانند:
پوستی شفاف، ملایم و لطیف، بدون چین و چروک، موهایی درخشان، گونه‌هایی پر، چشمانی براق، چهره‌ای دوست‌داشتنی و شاداب.
با وجود اینکه برای زیبایی، نشانه‌های سلامتی و جذابیت رجحان‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، اما مردان در سراسر دنیا به زنانی جذاب و زیبا توجه دارند. مقصود آن است که امروزه برخلاف گذشته، عامل‌های جذابیت و زیبایی، آشکار و شناخته شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد