آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آداب سخن گفتن با هم را بیاموزیم

 

درست سخن گفتن آن هم در زندگی خانوادگی یک مهارت است، مهارتی که باید آن را یاد گرفت. در این نوشتار به مهم‌ترین آداب سخن گفتن ​ می پردازیم.
هنگام حرف زدن خودتان باشید
سخن گفتن در واقع بیانگر شخصیت ماست. در صورتی که هر روز می‌بینیم بعضی از مردم سعی می‌کنند مثل دیگران حرف بزنند و رفتار کنند. برای مثال، با لحن خاصی صحبت می‌کنند، اما اگر سعی کنند همیشه طبیعی سخن بگویند، یعنی خودشان باشند و نه فرد دیگر، چقدر دوست داشتنی خواهند بود. البته به این معنا نیست که برای خوب حرف زدن تلاش نکنید، بلکه منظور آن است که مثل بعضی از افراد حالت مصنوعی به سخنانتان ندهید. 


از خوشی‌هیتان بگویید
مردم از معاشرت با افرادی که به طور پیوسته از مشکلات و گرفتاری‌های خود حرف می‌زنند، بیزارند. پس هر وقت دیدید که طرف مقابل می‌خواهد از مصاحبت با شما فرار کند بدانید​ علتش این است که شما بیش از حد از گرفتاری‌های خود با آنها صحبت می‌کنید.
همه ما کم و بیش با غم و درد آشنا هستیم، ولی اگر در زندگی، فرد امیدوار و خوش‌بینی باشیم و فقط به مشکلاتمان فکر نکنیم، آن وقت بهتر و راحت‌تر می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
سخن‌تان نباید یکنواخت باشد
ممکن است مطلبی که بیان می‌کنید، مخاطبتان قبلا آن را از خود شما شنیده باشد و دیگر برایش جذاب نباشد، در نتیجه خسته می‌شود و با بی‌حوصلگی به حرف‌هایتان گوش می‌کند​ .اگر می‌خواهید درباره موضوعی صحبت کنید بهتر است خیلی از کلمات تکراری و یکنواخت استفاده نکنید، زیرا حوصله شنونده سر می‌رود و دیگر تمایلی به شنیدن حرف‌های شما نخواهد داشت؛ پس سعی کنید تا آنجا که امکان دارد حرف‌هایتان را مختصر و مفید بیان کنید، نه یکنواخت و کسل‌کننده.
جر و بحث کردن ممنوع
جر و بحث کردن غیر متعادل می‌تواند رابطه میان شما و دیگران را خدشه دار کند، اما از طرف دیگر یک بحث خوب و منطقی می‌تواند سازنده و مفید باشد، زیرا گفت و شنود در واقع نوعی تبادل افکار است نه جنگ و ستیز. پس لطفا به عقاید و نظرات دیگران احترام بگذارید، شاید همیشه نظر و عقیده شما درست نباشد.
در حرف‌هایتان کمتر از «من» استفاده کنید
نکته مهم گفت و شنود خوب این است که در آن کمتر از «من» استفاده شود. برای مثال در حرف‌هایتان مدام نگویید، حرف من، سلیقه من، فرزند من، خانه من و... هر چه تعداد این من‌ها در صحبت‌هایتان بیشتر باشد حوصله شنونده بیشتر سر می‌رود، در نتیجه دیگر علاقه‌ای به ارتباط بر قرار کردن با شما نخواهد داشت و البته چنین افرادی در جامعه نیز خودخواه و مغرور معرفی می‌شوند.
پس لطفا این قدر از «من» صحبت نکنید، بلکه ببینید مخاطبتان به چه موضوعات و مباحثی علاقه نشان می‌دهد.
شنونده خوبی باشید
اکثر مردم فکر می‌کنند خوب سخن گفتن یعنی پشت سر هم حرف زدن و به دیگران فرصت حرف زدن ندادن است. در حقیقت گفت و شنود همان طوری که از اسمش پیداست هم گفتن است و هم شنیدن، یعنی یک‌بار حرف بزنید و دوبار گوش کنید. حتما تاکنون توجه کرده‌اید، بعضی از مردم اصلا به سخنان دیگران اهمیتی نمی‌دهند و فقط منتظر می‌شوند ​ صحبت گوینده قطع شود تا با یک عذرخواهی کوچک هر چه زودتر بروند​.
بنابراین سعی کنید به دیگران هم مجال حرف زدن بدهید، زیرا مطالب مفید و آموزنده‌ای می‌توانید از آنها یاد بگیرید.
مسخره کردن دیگران ممنوع
هیچ گاه مخاطبتان را مسخره نکنید، زیرا مسخره کردن و نیشخند زدن، احساسات طرف مقابل را جریحه‌دار می‌کند و رابطه میان شما را خدشه‌دار می‌کند، زیرا گفت و شنود وسیله ارتباط برقرار کردن میان افراد است نه ناراحتی و جدایی میان آنها.
به دیگران احترام بگذارید
گفت و شنود امری فردی نیست، بلکه گروهی است و ما نمی‌توانیم مدام با خودمان حرف بزنیم. در واقع دلیل آن که ما دوست داریم با افراد خانواده، دوستان، همکاران و... صحبت کنیم آن است که می‌خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. پس برای این که بتوانیم با آنها ارتباط خوب و دوستانه‌ای برقرار کنیم، باید هم به شخصیت خودمان احترام بگذاریم هم به شخصیت دیگران.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد