آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

چه کار کنیم با شریک‌مان دعوامان نشود؟

قدیمی‌ها می‌گفتند حساب حساب است و کاکا برادر. شاید خیلی از آدم‌ها برای معاشرت مناسب باشند، اما شراکت کردن با دیگران رسم و رسوم خودش را دارد. اگر شراکت اصولی باشد می‌تواند سودهای احتمالی کار را شما را افزایش دهد؛ اما یک شراکت بد ممکن است هزینه‌های بسیار زیادی داشته باشد. شاید خیلی‌ها برای جلوگیری از این مشکلات قید شراکت را بزنند و تنهایی کار کنند. اما فراموش نکنید که یک شراکت خوب به معنای استفاده از پتانسیل‌های دیگران است و می‌تواند باعث رسیدن به ایده‌های بهتری برای رونق کسب و کارتان شود. اگر می‌خواهید شریک خوبی باشید و دوستی‌های چندساله را با چند ماه شراکت خراب نکنید حواس‌تان به این توصیه‌ها باشد.

۱) اصول پایه را نادیده نگیرید
قبل از این‌که شراکت را شروع کنید باید بنشینید و اهداف و ارزش‌ها را مشخص کنید. اگر بازار هدف خودتان را بشناسید خیلی راحت‌تر می‌توانید یک شریک خوش‌فکر و هم‌نظر پیدا کنید. در غیر این صورت احتمال بروز مشکل زیاد است. سعی کنید این شما باشید که با داشتن نقشه راه دیگری را انتخاب می‌کند. البته قبول کردن پیشنهاد شراکت از سوی دیگران نیز نقطه ضعف محسوب نمی‌شود؛ اما در چنین شرایطی هم ابتدا باید اهداف شراکت را به خوبی بشناسید.

۲) توافق شفاهی نکنید
در روزهای اول کار همه چیز منظم و مرتب است. همان روزها باید همه چیز را روی کاغذ بیاورید. شاید در ابتدا خیلی لازم به نظر نرسد، اما وقتی کارتان جلو می‌رود و اعداد و ارقام زیادی وارد شراکت می‌شود، نداشتن سند کتبی باعث می‌شود دو طرف وسوسه شوند و زیر قرار بزنند. یک قراداد کتبی جلوی خیلی از دعواها را می‌گیرد. مطمئن باشید که نوشتن قرارداد نشانه بی‌اعتمادی طرفین نیست. بلکه اگر به شریک‌تان اعتماد کامل دارید، حاضر خواهید شد که همین اعتماد را در قالب یک تعهد شفاف کتبی ثبت کنید. اگر شریک‌تان زیر بار چنین توافقی نمی‌رود، احتمالاً یک جای کارش می‌لنگد

۳) با عجله وارد شراکت نشوید
یک شراکت بد می‌تواند چند سال شما را عقب بیاندازد. قبل از شراکت خوبی‌ها و بدی‌هایش را دقیقاً محاسبه کنید. هر شراکتی هم سود دارد و هم زیان. باید دقیقاً محاسبه کنید که سودهای این شراکت جدید به ضررهایش می‌ارزد یا خیر. البته ممکن است برخی از این سود و زیان‌ها غیر مالی هم باشند که محسابه‌شان سخت‌تر می‌شود. ممکن است ناگهان با یک پیشنهاد وسوسه‌کننده طرف شوید و با خودتان بگویید ابتدا کار را شروع می‌کنیم و بعد شرایط را می‌سنجیم. اما تجربه نشان داده است چنین شراکت‌هایی به جدایی می‌انجامد.

۴) توقع نتایج غیرعملی را نداشته باشید
وقتی شراکتی را شروع می‌کنید حتماً انتظار نتایج خیلی خوبی دارید. داشتن هدف‌های بزرگ اصلاً هم بد نیست؛ ولی حواس‌تان باشد که هدف‌های غیرواقع‌گرایانه را کنار بگذارید. همچنین از شریک خودتان انتظار بیش از نداشته باشید. اگر اوضاع مناسب باشد، رسیدن به هدف‌های بزرگ زمان‌بر است. اهداف‌تان را با شریک یا شریک‌هایتان مطرح کنید و سعی کنید شرایط را واقع‌بینانه و با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌های طرفین ببنید.

۵) شراکت ۵۰-۵۰ خوب نیست
شاید فکر کنید که بهترین نوع شراکت، شراکتی است که سهم دو طرف برابر باشد و همه چیز کاملاً عادلانه و برابر باشد. اما باور کنید که در تمام کسب و کارهای موفق جهان «یک» رئیس وجود دارد. وارد شراکت بشوید، ولی از همان ابتدا سهم‌ها را به گونه‌ای تقسیم کنید که یک نفر بتواند در مواقع بحرانی تصمیم نهایی را بگیرد. تجربه نشان داده که وقتی همه حقوق مساوی باشد، خیلی وقت‌ها گرفتن تصمیم نهایی بسیار زمان‌بر و فرساینده می‌شود و آخرش هم دو طرف ناراضی خواهند بود.

۶) بعد از به هم خوردن شراکت دوستی نمی‌ماند
اگر شراکت شما با کسی به هم بخورد، حتی اگر پیش از شراکت دوست بسیار صمیمی بوده باشید، دوستی‌تان نیز به هم می‌خورد. برای همین در شراکت کردن با دوستان قدیمی و اعضای فامیل محتاط‌‌تر باشید و همه چیز را از ابتدا مشخص کنید. چرا که هیچ شراکتی به این نمی‌ارزد که رابطه‌های قدیمی به هم بخورد. بعضی‌ها به همین خاطر ترجیح می‌دهند با دوستان و آشنایان کار نکنند؛ اما اگر توصیه‌های قبلی را جدی بگیرید، با دوستان‌تان هم می‌توانید شراکت خوبی داشته باشید.

۷) مشاوره حقوقی بگیرید
همیشه و در هر کاری استفاده از مشاوره حقوقی به دردبخور است. این کار باعث می‌شود در آینده دچار سردرگمی‌های قانونی و مالی نشوید. قانون‌های مالی آن‌قدر پیچیده هستند که استفاده از مشاور به هزینه‌اش می‌ارزد؛ چرا که جلوی مشکلات احتمالی آینده را می‌گیرد. شریک‌تان را هم قانع کنید که استفاده از چنین خدماتی، اگر چه در ابتدا خرج اضافه به نظر می‌رسد، ولی یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده شراکت محسوب می‌شود.

۸) نقشه خروج داشته باشید
وقتی همه چیز خوب و خوش است، کسی به این فکر نمی‌کند که اگر روزی خواست شراکت را ترک کند چه می‌شود. برای همین وقتی همه چیز خراب می‌شود، شریک‌ها نمی‌دانند هر کدام باید چه چیزهایی را بردارند. برای همین از همان ابتدا مشخص کنید که در صورت جدایی، سهم هر شریک چه چیزهایی خواهد بود. اگر از همان ابتدا روی نقشه خروج توافق داشته باشید، ممکن است بعد از اتمام شراکت نیز بتوانید رابطه خود را حفظ کنید.

نویسنده : محمد جانبلاغی (کارآفرین و روانشناس)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد