آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

بایدها و نبایدهای پول توجیبی

بایدها و نبایدهای پول توجیبی


پول وسیله ى چرخش زندگى است، وسیله اى که در بـسیارى از موقعیـتهـاى زنـدگى هـر یـک از مـا نقـش تعیین کننده و انکارناپذیرى دارد. از اینرو چگونگى اسـتفاده از آن مـى توانـد در میـزان خـشنودى مـا از شـرایط زندگى مان تأثیر عمده اى داشته باشد. در دنیاى مدرن به دلیل پیچیدگى هـایى کـه در روابـط پـولى وجـود دارد، برنامه ریزى مالى امرى ضرورى محسوب مىشود.

لازم است که آموزش مهارت استفاده از پول مانند سایر مهارت هاى زندگى از سنین پایین تر آغـاز شـود. پـول توجیبى شروع خوبى براى یاد دادن این مهارت به کودکان و نوجوانان است .

پول توجیبى مقدار پـولى اسـت کـه والدین با هم توافق مى کنند که به بچه ها بدهند تا آنها بتوانند جواب نیازهاى خـود را بدهنـد. و نکتـه ى مـورد توجه این است که پول توجیبى نباید به دست آورده شود.  

اشتباهى که اغلب در خانواده ها رخ مى دهد ایـن اسـت که برخى از والدین تصور مى کنند پول توجیبى پاداشى براى رفتـار خـوب و یـا دسـتمزدى بـراى کـار روزانـه ى بچه هاست. به همین دلیل از آن به عنوان وسیله اى براى فشار آوردن بر کودکان و وادار کـردن آنهـا بـه اطاعـت استفاده مى کنند.


نکته ى مهم این است که پول توجیبى وسیله اى آموزشى و تربیتى است که هدف و نتیجـه ى مشخـصى دارد. ما مى خواهیم از طریق حق انتخاب و واگذارى مسئولیت، به فرزندان خـود یـاد بـدهیم کـه چگونـه از پـول شـان استفاده کنند. و نیز آنها را در اندوختن تجربه در این راه یارى کنیم.


از طرفى پول توجیبى مىتواند زمینهساز مناسبى براى ورود کودکان و نوجوانان به دنیـاى بزرگـسالان باشـد . بنابراین تعیین مقررى مناسب براى فرزندان با توجه به شرایط و امکانات اقتصادى خانواده و وضعیت رشدى افراد و همچنین سن آنها از عوامل مهم زیربنایى براى رشد شخصیتى و اجتماعى فرزندانمان به حساب مى آید.


پـول توجیبى همان پولى است که باید به صورت منظم (روزانه، هفتگى، ماهانه) به فرزندان داده شود. بچه هـا بایـد بـا این پول وسایلى را که خارج از برنامه مى خواهند، تهیه کنند و یا در خرید آنها مشارکت داشـته باشـند. در کـل پول توجیبى صرف نیازهاى ضرورى نمى شود. نیازهاى ضرورى فرزندان باید توسط والدین برآورده شود.


سن پرداخت پول توجیبى


وقتى کودکان به سن 6 سالگى مى رسند. به معناى واضـح تـر بایـد آنقـدر بـزرگ شـده باشـند کـه بتواننـد مسئولیت پولشان را به عهده بگیرند. باید به کودک توضیح دهیـد کـه مبلغـى پـول بـه عنـوان مـستمرى بـه او مى دهید و او در قبال آن مقدار پول مسئول است . پس پول دیگرى از شما نمى گیرد تا اینکه نوبت پول توجیبى بعدى شود. با او در مورد پول صحبت کنید و در خرج کردن به او کمک کنید.


اگر زودتر از زمان ورود به دبستان هم رشد عقلى مناسبى در کودک خود دیدیـد، مـى توانیـد پرداخـت پـول توجیبى را آغاز کنید. در کل، سنى که شروع به دادن پول توجیبى مى کنید به کودک شما بستگى دارد.


بهترین راه ایـن اسـت کـه ببینید والدین دیگر چه کار مى کنند و شما آن کارى را انجام دهید که بچه احساس حسادت کمترى کند. به معناى واضحتر پول توجیبى را زمانى براى کودک مى توان در نظر گرفت که او بفهمد پول چیست.


اسـتفاده از پول یکى از رایجترین قراردادهایى است که در اجتماع وجود دارد و کودک از یک زمان باید بفهمد کـارى کـه انسانها انجام مى دهند به پول تبدیل مى شود و پول مى تواند به کالا بدل شود. هنگامى که او توانست نگهـدارى، شمردن و حساب کردن پول را یاد بگیرد و دست به انتخاب بزند، یعنى بداند با یک مقدار پول کـه بـه فروشـگاه مى رود مى تواند از بین کالاهاى موجود یکى را انتخاب کند، از آن زمان به بعد مى توانیم پول تـوجیبى را بـراى او در نظر بگیریم.


در ایران به طور میانگین براى کودکان حدود سن دبستان مى توانیم پول توجیبى را در نظر بگیریم و به آن هـا بگوییم با این پول مى توانى از بوفه اى که در مدرسه وجود دارد خرید کنى، یعنى به آن ها حق انتخاب بدهیم. بـه این ترتیب کودک مى فهمد که با موجودى خود مى تواند چیزى را انتخاب کند و بابت آن پول پرداخت کند .


پس مسئولیت پولى که در اختیار دارد با خود اوست. کودکان همیشه مى بینند و یاد مى گیرند. پـس بـراى یـاد دادن مطلبى به آنها از کوچکى شروع کنید. مثلاً با همین پول توجیبى، یاد دادن مهارتهـاى مـالى را شـروع کنیـد.


اجازه بدهید فرزندانتان مسئولیت پولشان را خودشان برعهده بگیرند و در آن راستا رشد کنند. آموختن چگونگی درست استفاده کردن از پول توجیبى به فرزندانمان


با فرزندانتان بازىِ خرید کردن انجام دهید. شما مى توانید خرید کردن را با پول واقعى و یا دسته چـکهـا و کارتهاى فرضى آغاز کنید. به آنها پول بدهید که به خرید بروند و هرچه مى خواهند تهیه کنند.


- در این بازى ابتدا به آنها پول درشت بدهید، وقتى در خرد کـردن و خـرج کـردن و کـاهش و افـزایش مهارت پیدا کردند، آنها را با خود به خرید ببرید که این بازى را در دنیاى واقعى هم تجربه کنند.


به کودک بیاموزید طورى خرید کند که بتواند با باقیمانده ى پولش چیز دیگرى هم بخرد.


- با پول خُرد شروع کنید که بتوانند شمردن همه نوع پول را یاد بگیرند. هیچ وقت براى پس انـداز کـردن دیر نیست. به آنها یاد بدهید که پول خُردهاى خود را درون یک قلک بیندازند و خودتان نیز ایـن کـار را انجـام دهید تا بچه ها یاد بگیرند که چگونه پولشان را پس انداز کنند.


- وقتى شما با فرزندتان به خرید مى روید و او براى خرید یک بیسکویت خیلى پافشارى مى کند، شـما اول به قیمت آن نگاه کنید و به او کمک کنید که بفهمد آیا مى تواند بیسکویت بهترى با قیمت بهترى پیدا کند. با او صحبت کنید که آیا مى تواند با باقیمانده ى پول، بیسکویت دیگرى براى بعد بخرد و یا این که باقیمانده ى پولش را نگه دارد تا در فرصت بهترى خرج کند. راجع به ارزش پول با کودکتان صحبت کنید.


- اگر مى خواهید پولى را پس انداز کنید آن را با فرزند خود شریک شوید و به او نـشان دهیـد کـه چگونـه پول خود را پس انداز مى کنید. از حق انتخاب هایى که در خانه دارید مثـل خریـد خانـه و مـسافرت رفـتن و …


بایدها و نبایدهای پول توجیبی

بـا فرزندانتان صحبت کنید.


- به آنها مفهوم پول درآوردن را یاد بدهید. از زمانى که به قدر کافى بزرگ شدند تـا بتواننـد کـار کننـد، آنها را تشویق کنید که با کار کردن پول بیشترى دربیاورند. در ابتدا آنها را به کار کردن درون خانواده محـدود کنید و با فهمیدن این موضوع به آنها یاد بدهید که بدون درخواست پول در کارهاى خانه به شما کمک کنند.


- از گفتن کلمه ى «نه» نترسید. وقتى که بچه اى چیزى از شـما درخواسـت مـى کنـد کـه بـه هـر دلیـل نمى خواهید به او جواب مثبت بدهید، بدون هراس به او «نـه» بگوییـد! البتـه دلیـل آن را هـم بگوییـد . بـراى او تشریح کنید که چرا نمى تواند آن وسیله را داشته باشد. اگر آن وسیله گران است یا اینکه شما پول کافى نداریـد موضوع را به فرزندتان بگویید.


کودکان باید درک کنند که هر چیز را که دلشان بخواهد نمى توانند داشته باشند.آنها را تشویق کنید که به دنبال حراجى ها بروند و تفریحاتى را پیدا کنند که در تعطیلات بتوانند به طور رایگـان از آنها استفاده کنند.


- از زمان کودکى پس انداز کردن را به آنها آموزش دهید. اگر خواستند چیزى را بخرند بـه آنهـا کمـک کنید که هر هفته مقدارى از پول توجیبى شان را کنار بگذارند تا بتوانند وسیله ى مورد نیازشان را خودشان تهیـه کنند.


- دلیل اصلى پول دادن را فراموش نکنید. به فرزندتان نشان دهید کـه بـا پـس انـداز کـردن چگونـه پـول مى تواند سودآور باشد. نوجوانان دیگر بزرگ شده اند و کم کم به سمت استقلال پیش مى روند. پس بهتر است تـا وقتـى کـه زیر نظـر والدین خود هستند پس انداز کردن را یاد بگیرند.


با توجه به زمان بلوغ نوجوانان، شما باید تصمیم بگیرید کـه بـه فرزندتان پول توجیبى قابل ملاحظه اى بدهید که هم جواب تفریحاتش را بدهد و هم براى مثال لبـاسهـایش را بخرد. اگر او مرتکب تصمیم نادرستى شد با خرج کردن پولش به راحتى یاد مى گیرد کـه چـه اشـتباهى مرتکـب شده و بهتر است دیگر آن را تکرار نکند.


اگر براى اولین بار دچار مشکل شده باشـد و پـول تـوجیبى اش را تمـام کرده باشد، به او بگویید که کمکش مى کنید و بگذارید بداند که بعد از آن همیشه باید نتیجه را به شـما گـزارش دهد.


از اینکه بیشتر به او پول بدهید پرهیز کنید. از او نخواهید که همیشه بـه شـما بـدهکار باشـد و پـولش را پرداخت نکند. بدهى باعث رنجش مى شود و بهتر است در همان ابتدا «نه» بگویید.


نوجوانان بزرگتر فرصت بیشترى دارند که بتوانند قسمتى از پول توجیبى شان را پس انداز کننـد و کارهـایى خارج از خانه انجام دهند. روشى که آنها پول درمى آورند و خرج مىکنند به خانواده ها بستگى دارد. خـانواده هـا با هم تفاوت دارند.


در بعضى از خانواده ها نوجوان براى اینکه کمک خرج خانواده باشد بایـد بیـرون از خانـه کـار کند. وقتى نوجوان شروع به کار تمام وقت مى کند اکثر خانواده هـا توقـع دارنـد کـه خـرج و هزینـه ى خـودش را خودش پرداخت کند.


قبل از آموزش مدیریت پول به فرزند نوجوان خود، با او راجع به کارهایى که نباید بکند، توافـق کنیـد . مـثلاً: این پول صرف سیگار یا مواد مخدر نشود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد