معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی شامل تولید محتوا، توانمندسازی معلمان، شیوههای ارزشیابی و روشهای یاددهی و یادگیری است و نبود هر کدام از اینها به ناتوانی دانشآموزان در زبان انگلیسی میانجامد.
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «چرا به رغم گستردگی دایره لغات در دروس زبان انگلیسی اما اغلب دانشآموزان در استفاده عملی از آن با مشکل مواجه هستند؟»، اظهار داشت: علاوه بر توجه ویژه به محتوای کتابهای درسی باید به توانمندی معلمان و استفاده از روشهای نوین یاددهی و یادگیری توجه کرد برنامه درسی شامل تولید محتوا، توانمندسازی معلمان، شیوههای ارزشیابی و روشهای یاددهی و یادگیری است؛ اینها مثل حلقههای زنجیر به هم متصل است.
معلمان زبان باید در مکالمه توانمند باشند و در رشته زبانهای خارجی شامل عربی و انگلیسی تخصص گرفته باشند.
باید برای تدریس روشهای نوین را به کار گیریم و روشهای کهنه را کنار بگذاریم؛ به عنوان مثال از امکاناتی مثل لابراتوار زبان، فیلم و اسلاید استفاده کنیم.
متأسفانه مکالمه دانشآموزان را با امتحانات کتبی میسنجیم که این غلط است زیرا امتحان کتبی نمیتواند تعیین کننده توانمندی یک دانشآموز در درس آموزش زبان باشد.
دانشآموز با حفظ کردن نکات گرامری، نمره میگیرد اما در مکالمه، دو جمله را نمیتواند تشخیص دهد.
ممکن است بهترین محتوا را داشته باشیم اما وقتی معلم توانمندی لازم را برای تدریس ندارد یا از ابزارها و شیوههای نوین استفاده نمیشود و ارزشیابی قدیمی و کهن است، خیلی توفیق کسب نمیکنیم.