آیا حیات حیوانات مانند انسان بر اساس روح است؟ اگر روح دارند، آیا همان نفخه الاهی، بر اساس «و نفخت فیه من روحی» ، است؟ اگر این گونه است، تفاوت انسان وغیر انسان - که انسان را اشرف موجودات میدانیم - چیست؟ و اگر این گونه نیست، حیات آنها به چه بستگی دارد؟
نخستباید اذعان داشت که روح بر موجودی اطلاق میشود که علاوه برداشتن حیات، دارای شعور و اراده باشد . بر این اساس، بر موجودات فاقد شعور روح اطلاق نمیگردد . این مطلب را میتوانیم با آنچه از عرف میفهمیم نیز تایید کنیم . ما روح را در موردی به کار میبریم که منشا حیات و شعور باشد . بنابراین، اگر کسی بگوید معنای روح یعنی مخلوقات شعورمندی که از سنخ مادیات نیستند، گزاف نگفته است . (1)
ثانیا، در جای خود ثابتشده است که حیوانات دارای شعور و ارادهاند چنین شعور و ارادهای همان اعمال غریزی آنان است . مطالعه در برخی از حالات و اعمال حیوانات نشان میدهد، برخی از حیوانات اراده و شعوری برتر از آن چه در غریزهشان وجود دارد، برخوردارند . این حقیقتی است که قرآن نیز تایید میکند . (2) اما دارا بودن همین شعور و اراده در حیوانات نمیتواند مستمسک داشتن روح برای این دسته از حیوانات باشد و نیز اگر حیوانات دارای روح باشند به یقین روح آنان با روح انسان از یک سنخ نبوده و نیست .
ثالثا، بر اساس دلیلهای متقن فلسفی و عقلی با توجه به شعور و اراده، روح مجرد و غیر مادی است . در واقع به دلیل فعالیتهای خاص روح نمیتوان آن را موجودی مادی قلمداد کرد . (3) البته دلیلهای مطرح شده بر تجرد روح در فلسفه و آیات قرآنی به تجرد روح انسانی ناظر است .
رابعا، تمام عوالم هستی مخلوق خداوند و از این رو به ذات حق منتسبند; ولی در قرآن از انتساب روح انسانی به روح خدا به طور به همین جهت، قرآن کریم از میان همه موجودات تنها انسان را شایسته خلافت الاهی میداند . (5) درباره نشات گرفتن روح حیوانات از روح خدا، در آیات و روایات سخنی به میان نیامده است . بنابراین، روح حیوانات نیز مخلوق خداست; اما انتساب روح انسان به خدا، در عبارت «نفخت فیه من روحی» ، نشان دهنده شرافت ویژه او است . چنان که همه جا از آن خدا است . اما به مسجد و به ویژه مسجدالحرام خانه خدا گفته میشود .