مرجان فتحی، در گفت و گو با فارس، تنبیه را آخرین وسیله تربیتی عنوان کرد. وی اظهار داشت: والدین باید پس از استفاده از رفتارهایی مانند تشویق و تقویت منفی در نهایت به تنبیه متوسل شوند.
وی از مرحلهبندی تنبیه و تناسب آن با رفتار نامطلوب کودک یاد کرد و افزود: تنبیه باید متناسب با سن و اشتباه کودک باشد و از طرفی موجب تخریب شخصیت او نشود. گاهی تنبیه عزت نفس کودک را پایین میآورد و در نهایت موجب کاهش اعتماد به نفس او میشود کودک باید بداند برای چه تنبیه میشود بر این اساس تنبیه با بدرفتاری کودک متفاوت است. این روانشناس شخصیت، یکی از دلایل تنبیه والدین نسبت به فرزندان را نتیجه جابهجایی خشمی دانست که با اعمال خشونت علیه فرزندان جابهجا میشود.
وی ادامه داد: انواع تنبیه کلامی و رفتاری است. گاهی والدین از الفاظ ناپسندی استفاده میکنند که کودک حتی معنی آن را نمیداند یا متوجه تناسب آن رفتارش نمیشود.
این متخصص بهداشت روان گفت: مهمترین منابع تنبیه کودکان والدین هستند. خویشاوندان، مراقبان، همسر دوم یکی از والدین و اولیای مدرسه دیگر اعمالکنندگان تنبیه محسوب میشوند.