دریافت خدمات مشاورهای نقش بسیار مهمی در کاهش معضلات و آسیبهای اجتماعی و مشکلات نوجوانان و جوانان در جامعه و خانواده دارد و میتواند بخش قابل توجهی از آنها را برطرف کند.
خط مشاوره 1480 یکی از این خدمات مشاورهای است که بهزیستی با راهاندازی آن مشاورههای خوبی در زمینههای خانواده، تربیت کودک، پیش از ازدواج و تحصیلی به تماسگیرندگان مشاوره ارائه میدهد و هر فردی در هر زمان و مکان میتواند با دسترسی به تلفن به آسانی با این خط تماس بگیرد و با مطرح کردن مشکل خود به مشاوران بهترین راهکار را برای رفع آن دریافت کند.
در صورتی که فرد تماسگیرنده نیاز به مداخلات درمانی، رواندرمانی و دارو درمانی داشته باشد مشاوران یاد شده آنان را به مرکز مشاوره دولتی ارجاع میدهند که این مرکز در مجتمع خدمات توانبخشی نواب صفوی مستقر است و تماسگیرنده در هر نقطه از استان قزوین نیاز به مشاوره حضوری بعد از راهنمایی اولیه داشته باشد به این مرکز ارجاع داده میشود.
مرکز مشاوره دولتی زیر نظارت ادارهکل بهزیستی استان قزوین فعالیت میکند و مشاوران این مرکز در صورت نیاز مراجعه افراد مراجعهکننده به مداخلات درمانی تخصصی، آنان را به مراکز حضوری مشاوره خصوصی ارجاع میدهند.
حسین افشارمقدم، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتوگو با فارس در این خصوص میگوید: خط مشاوره 1480 هر ساله بین 10 تا 12 هزار تماس تلفنی در این استان پاسخگو است و دو هزار تفاوت این تماس به دلیل نیروی انسانی مستقر در این ستاد مشاوره است که در صورت حضور آنان به تعداد بیشتری از تماسهای تلفنی پاسخ داده میشود.
وی بیان میکند: ماهانه بین 800 تا یک هزار تماس تلفنی نیز با خط مشاوره 1480 در این استان برای دریافت خدمات مشاورهای برقرار میشود که بیشترین علت برقراری تماس با 1480 در این استان برای دریافت مشاوره به ترتیب در حوزههای خانواده، تربیت کودک و پیش از ازدواج است.
این مسئول ابراز میدارد: ترافیک تماس با خط مشاوره 1480 به دلیل حجم فعالیت استانی تا حدودی بالا است و تعداد نیروهای مستقر در این مرکز مشاوره به نسبت ترافیک خط تماس کمتر است و هر ساله بین 70 تا 75 درصد از تماسهای این خط در این استان پوشش داده میشود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه میدهد: نیروهای مشاوره که در ستاد خط مشاوره 1480 مستقر هستند در صورت افزایش نیرو به تعداد بیشتری از تماسها و در صورت کمبود به تعداد کمتری از تماسها پاسخ میدهند.
وی با بیان اینکه در برخی فصلهای سال تعداد تماسگیرندگان با خط مشاوره 1480 افزایش و در برخی فصلها کاهش مییابد، یادآور میشود: همچنین در مواقعی که اداره کل بهزیستی استان قزوین این خط مشاوره را در این استان تبلیغ میکند، تعداد تماسهای تلفنی افزایش مییابد.
افشار مقدم اضافه میکند: هر سال 25 درصد تماسهای صدای خط مشاوره 1480 به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و حجم بالای ترافیک تماس با خط یاد شده در استان قزوین پاسخ داده نمیشود، که با تأمین اعتبار و جذب نیروی انسانی میتوان به بیشتر تماسهای تماسگیرندگان با این خط پاسخ و به آنان خدمات مشاورهای ارائه داد.
این مسئول متذکر میشود: ستاد صدای مشاوره 1480 بر اساس اعتبارات ابلاغی فعالیت میکند و اگر این اعتبارات به صورت جاری تعریف شده بود مطمئناً این نیروها خدمات بیشتری به متقاضیان ارائه میدادند.
زهرا غلامرضایی، مسئول مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی استان قزوین نیز در این خصوص در گفتوگو با فارس میگوید: دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل بهزیستی قزوین در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خدمات مشاورهای به صورت تلفنی با خط تماس 1480 و حضوری در مراکز دولتی و خصوصی به متقاضیان ارائه میدهد.
وی? اضافه میکند: این خدمات با توجه به نوع نیاز متقاضیان و با هدف آگاهسازی، اصلاح رفتارهای آسیبزا و پیشگیری از آسیبهای فردی و خانوادگی و اجتماعی است.
غلامرضایی با بیان اینکه مراکز خصوصی مشاوره و خدمات روانشناختی از نظر تخصصی به سه درجه یک، دو و سه تقسیم میشود، ابراز میدارد: درجه یک با عنوان مراکز سلامت روان است که عمده فعالیت آن در حوزه آموزشی در حیطه روانشناختی و مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است که به متقاضیان خدمات ارائه میدهد.
این مسئول تأکید میکند: درجه دوم مراکز یاد شده در حوزه عمومی است که در زمینه خانواده، کودک، پیش از ازدواج و مداخلات درمانی و روان درمانی و درجه سوم در یک حیطه تخصصی مانند مشاوره تحصیلی به متقاضیان خدمات ارائه میدهد.
مسئول مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی استان قزوین اذعان میدارد: هشت مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی خصوصی درجه یک و 9 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی درجه دو در این استان مستقر است و دو مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی درجه سوم نیز تا پایان سال جاری راهاندازی میشود.
غلامرضایی عنوان میکند: مسئولان دو مرکز تخصصی تحصیلی موافقت اصولی از اداره کل بهزیستی استان قزوین اخذ کردند و اکنون در حال دریافت پروانه فعالیت هستند که تا پایان سال جاری با دریافت آن در قزوین شروع به فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه امسال سه مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی با هدف ارائه خدمات بیشتر به متقاضیان در قزوین ایجاد شده است، اظهار میکند: سال گذشته 14 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی خصوصی در قزوین به متقاضیان خدمات ارائه میداد که امسال این آمار به 17 مرکز افزایش یافته است.
مسئول مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی استان قزوین یادآور میشود: بیشتر تماسهای گرفته شده با صدای خط مشاوره زنان خانهدار و متاهل هستند که از سطح سواد دیپلم و لیسانس برخوردارند و در صورت نیاز به مداخلات درمانی تخصصی به مراکز مشاوره خصوصی ارجاع داده میشوند.
این مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه برخی افراد فکر میکنند که تعرفههای مراکز مشاوره سنگین است و از مراجعه به این مراکز خودداری میکنند، ابراز میکند: تعرفههای مشاوره و خدمات روانشناختی از سوی سازمان بهزیستی کشور تعیین و به نهادهای مربوطه ابلاغ میشود و این تعرفهها از جمله بر حسب نوع مشاوره و نوع مدرک تحصیلی فرد مشاورهدهنده به متقاضیان متفاوت است.
وی عنوان میکند: تعرفههای مشاوره و خدمات روانشناختی در مراکز حضوری دولتی نسبت به خصوصی متفاوت است و تعرفههای مراکز دولتی نسبت به خصوصی یک و سوم کمتر است و امسال تعرفههای مشاوره و خدمات روانشناختی نسبت به سال گذشته بین 10 تا 20 درصد در قزوین افزایش یافته است.
غلامرضایی خاطرنشان میکند: تعرفههای مشاوره و خدمات روانشناختی در مراکز دولتی و خصوصی بر اساس مؤلفههای تعیینشده در سازمان بهزیستی کشور تعریف میشود و تعرفه این خدمات در مراکز حضوری دولتی بین هشت تا 16 هزار تومان و خصوصی بین 18 تا 35 هزار تومان است.
به گزارش فارس از قزوین، استفاده از خـدمات مشـاوره به هیچ وجه، به معنی ضعف و یا اختلال روحی و روانی فرد نیست، بلکه این مهم در بیشتر کشورهای پیشرفته در بین افراد عادی مرسوم است و اگر فردی در هر موقعیت و شرایط، تشخیص دهـد که برای بررسی و حل بهتر مسائل و مشکلات خود میتواند به مشاوره مراجعه نماید، نشاندهنده رشد فکری او است.
البته بسیاری از مشکلات در همان مراحل اولیه بررسی توسط خود فرد یا همفکری با دیگران قابل حل است و نیاز به بهرهگیری از خدمات مشاوره نیست اما در برخی موارد که فرد توان برطرف کردن آن را ندارد و وجود این مشکل فکر و روابط گرم خانواده را از بین میبرد میتواند با هدف پیشگیری از مشکلات بعدی از خدمات مشاوره استفاده کند.