آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آن‌ها تبلیغ می‌کنند؛ شما تحقیق کنید

 

گروه اجتماعی: دنیا، دنیای رادیو، تلویزیون، ماهواره و روزنامه است و سالیانه میلیاردها دلار هزینه‌ی تبلیغ انواع محصولات مورد نیاز و حتی غیرضروری مردم در رسانه‌های جمعی می‌شود.

هرچند گاهی تبلیغات مختلف باعث می‌شوند تا ما با محصولی که قرار است بخریم، بیشتر آشنا بشویم اما متاسفانه جنبه‌های منفی تبلیغات، همیشه در پشت پرده رنگ و لعاب زیبایشان پنهان می‌شوند و ما را مسحور خود می‌کنند.

حالا اگر قرار باشد محصولی که می‌خواهیم بخریم با بهداشت و سلامت‌مان هم در ارتباط باشد؛ دیگر کار انتخاب و اطمینان بسیار سخت‌تر می‌شود. اینجاست که باید چشم و گوشمان را بیشتر باز کنیم و انتخاب‌های عاقلانه‌تری داشته باشیم.

این مطلب، شما را با برخی از جنبه‌های منفی تبلیغات در عرصه‌ی بهداشت و سلامت بیشتر آشنا می‌کند و راه فرار از کشش به سمت تبلیغات پوچ و محصولات نامناسب را آموزش می‌دهد.

مخفی کردن قیمت‌ها
معمولا" وقتی شرکت یا کارخانه‌ای محصولی را تبلیغ می‌کند؛ قیمت کالا را در تبلیغات خود ذکر نمی‌کند و این یکی از مهم‌ترین ترفندهای فروشندگان است. حتما" هنگام سفارش تلفنی یا اینترنتی محصول مورد نظر، حتما" قیمت محصول و هزینه‌ی ارسال آن را بپرسید.

سپس آن هزینه را با هزینه‌ی محصولات مشابهی که به آسانی به آن دسترسی دارید؛ مقایسه کنید. این کار باعث می‌شود که هنگام تحویل کالا در معرض عمل انجام شده قرار نگیرید و مجبور نباشید که برای یک محصول معمولی، هزینه‌ای اضافی پرداخت کنید.

دروغ گفتن به مشتری
یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های منفی تبلیغات، دروغ گفتن به مخاطبان و مصرف کنندگان است. در مورد کالاهای بهداشتی هم‌چنین ترفندهایی وجود دارد. مثلا" این‌که اگر شما از فلان شامپو استفاده کنید؛ دیگر دچار ریزش مو نخواهید شد یا این‌که استفاده از فلان کرم ضدچروک برای مدت ۲ هفته، تمام چین وچروک‌های صورت شما را از بین خواهد برد! در مواجهه با چنین تبلیغاتی، در اولین گام شما باید به عقلتان رجوع کنید و از خودتان بپرسید اگر واقعا" چنین شامپو یا کرم‌هایی وجود داشت؛ پس چرا این همه پزشک بدون مو یا پیر و با صورت‌هایی پر از چین وچروک دست و صورت در کشورمان زندگی می‌کنند؟

آیا آن‌ها نمی‌توانند از این محصولات استفاده کنند و جلوی پیری و ریزش موهایشان را بگیرند. با این حساب، ما به شما نمی‌گوییم که تمام تبلیغات از ریشه و اساس دروغ هستند بلکه یادآوری می‌کنیم که کمی حواستان را جمع کنید و فریب اغراق‌های موجود در تبلیغات را نخورید.

برآورده کردن آرزوها
برعکس مطلب قبل که گفتیم برخی تبلیغات از ریشه اشتباه نیستند و تنها با مقداری اغراق در هم آمیخته شده‌اند؛ برخی از آگهی‌های بازرگانی از پایه و اساس دروغ هستند و بیشتر یک ادعا محسوب می‌شوند تا یک تبلیغ!

در علم تجارت باور بیشتر تولیدکنندگان و صنعتگران این است که برخی از تولیدکنندگان، زرنگی می‌کنند و کالایی بسیار ساده و دم دستی که داشتن آن، آرزوی بسیاری از افراد است را با آب و رنگ فراوانی تبلیغ می‌کنند.

متاسفانه در خیلی از موارد هم به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه می‌رسند. مثلا" خیلی از افراد چاق به فکر لاغرشدن یک شبه هستند و وقتی تبلیغ یک داروی لاغری که می‌تواند در کمتر از یک ماه آن‌ها را لاغر کند را می‌بینند؛ سریع جوگیر می‌شوند و بدون فکر کردن به عوارض مصرف چنین داروهایی آن‌ها را مصرف می‌کنند و نمی‌دانند که استفاده از چنین داروها یا محصولاتی، باید تحت نظر پزشک و در شرایط خاصی باشد.

اگر چنین داروها و محصولاتی با کارایی‌های زیادی که برایشان عنوان می‌شود وجود داشتند؛ دیگر چه نیازی به این همه متخصص تغذیه در جامعه بود یا اگر لاغرکردن کاری یک شبه است پس همه‌ی اعضای جامعه ما باید اندامی مناسب داشته باشند.

تلقین کردن مزایا
از قدیم و ندیم گفته‌اند که، طلا که پاکه، چه منتش به خاکه!
حالا جریان تبلیغات هم شده جریان همین ضرب المثل.

شما در طول روز چند بار در تلویزیون تبلیغ چیپس و پفک را می‌بینید و چند بار تبلیغ شیر و میوه؟ یا این‌که چند بار تبلیغ کتاب‌های خوب و علمی که در این زمینه نوشته شده است؟

اگر کمی باهوش باشید و جواب این سوال‌ها را با صداقت بدهید؛ متوجه می‌شوید که تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و خوراکی که محصول خود را بیش از اندازه در رادیو و تلویزیون تبلیغ می‌کنند؛ در پی تلقین کردن مزایای محصولات خود به مشتریان هستند در غیر این صورت این همه اصرار و تبلیغ و هزینه را می‌توانستند جای دیگری خرج کنند. نمی‌توانستند؟!

تکلیف ما در برابر تبلیغات چیست؟
پس بالاخره تکلیف ما در برابر تبلیغات چیست؟ آیا ما می‌توانیم به آن‌ها اطمینان کنیم یا نه؟
اسخ این سوال‌ها را می‌توانید به صورت خلاصه، بخوانید:

پیش از خریدن محصولی که جذب تبلیغات آن شده‌اید؛ اول خوب فکر کنید و ببینید که آیا واقعا" آن محصول را نیاز دارید و به دردتان می‌خورد یا نه؟

پیش از خرید، حتما" با افرادی که قبلا" از آن محصول استفاده کرده‌اند، مشورت کنید. قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، حتما" با پزشک خود در مورد آن محصول یا کالا مشورت کنید.

اگر برای اولین بار قصد خرید یک محصول بهداشتی مانند شامپو، صابون، پودر بچه، انواع کرم‌ها و... را دارید؛ بهتر است کوچک‌ترین سایز آن محصول را خریداری کنید و اگر بدن شما یا کودکتان نسبت به آن واکنشی نشان نداد؛ در خریدهای بعدی، سایزهای بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

به هیچ عنوان به تبلیغ داروهای چاقی، لاغری اطمینان نکنید و تنها با نظر و توصیه‌ی پزشک‌تان از داروهایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید.

حتما" هنگام خرید انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراکی به تاریخ تولید، انقضا، پروانه بهداشتی و مهر استاندارد کالا توجه کنید.

اگر محصولی را به صورت تلفنی یا اینترنتی سفارش می‌دهید؛ حتما" از سالم بودن محصول و بسته بندی‌اش، پیش از تحویل گرفتن آن اطمینان حاصل کنید. پیش از پرداخت مبلغ بسته را مقابل چشم مامور اداره‌ی پست باز کنید و اگر مشکلی داشت، آن را بازگردانید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد