X
تبلیغات
رایتل

سایت تخصصی مشاوره و روانشناسی
راهی برای داشتن خانواده موفق
 
جدیدترین یادداشت‌ها
 
روزانه‌ها
مقابله با استرس

برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد. با رعایت و بکارگیری این روشها، می توانیم علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم :

1- به خداوند توکل کنیم.

وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار کند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا از هرگونه یاس و اضطراب و فشار روانی رها می شود.

قرآن کریم در سوره رعد آیه 29 می فرماید: کسانی که ایمان آوردند قلبهایشان با یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشند تنها با یاد خدا قلبها آرامش می یابد.

2- عوامل استرس زا را  کم کنیم.

عوامل بی شماری ممکن است باعث استرس ما شوند. که باید آنها را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کنیم. برای مثال، اگر شلوغی موجب ناراحتی ما می شود، زمانی را برای خرید انتخاب کنیم که خلوت باشد.

3- از وقایع اطراف خود با اطلاع باشیم.

بی اطلاعی و نادیده گرفتن حوادث و وقایع اطرافمان، دلیل بر شادی و عدم وجود مشکل نیست. گاهی اوقات آن چه ما بعلت عدم آگاهی از اصل موضوع در ذهن خود تصور می کنیم، بسیار بدتر و ناراحت کننده تر از آن چیزی است که واقعا" اتفاق افتاده است.

4- از وضعیت جسمی خود آگاه باشیم.

از نشانه های پریشانی در خود از قبیل سردرد، آشفتگی، درد معده، نداشتن تمرکز، سرماخوردگی، خستگی زیاد و ... مطلع باشیم. زیرا این علائم می توانند نشانه های استرس باشد که باعث اختلالات جدی تر از قبیل: زخم معده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و..... باشند.

5- برنامه های زندگی را اولویت بندی کنیم .

هنگامی که با انبوهی از مشکلات بطور همزمان روبه رو هستیم، به آسانی در مقابل آنها به زانو در آمده و از حل آنها عاجز می شویم. زیرا آشفتگی و بی نظمی، در کارها و برنامه ها می تواند تولید استرس کرده، یا نقطه ای برای شروع آن از شکست طرح های ناتمام می شود. اولویت بندی مسائل به ترتیب اهمیت و بررسی آنها به ما این امکان را می دهد که به هر کاری در زمان و مکان خود رسیدگی کنیم، بهتر است که طرحها را یکی بعد از دیگری به انجام برسانیم.

6- به موقع از خانه خارج شویم.

اگر به موقع از خانه خارج شویم، می توانیم بسیاری از تنش های خود را کم کنیم و همچنین از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنیم.

7- وقت خود را تنظیم کنیم.

کارهای روزمره خود را به ترتیب اهمیت و مدت زمان آنها یادداشت کنیم، با این کار در می یابیم وقت خود را چگونه تنظیم کنیم تا همیشه کارهایمان به موقع انجام شود. اگر وقت کافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود نداریم، شاید بیش از حد و بیهوده تلاش می کنیم.

8- از شر وسایل اضافی خلاص می شویم.

از شر وسایل اضافی و بی مصرف خلاص می شویم و اطراف خود را خلوت کنیم. وسایل اضافی و به درد نخور و شلوغی محیط می تواند استرس زا باشد.

9- شب ها به موقع و به اندازه کافی بخوابیم.

بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش نیاز دارد. شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم. هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس عمیق بکشیم. در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال تر می شود. زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

بدونه شرح

کدوم یکی از اینا زن هستند؟

کاریکاتور اجتماعی - طرز نشستن بعضی آقایون تو تاکسی

گوڵی خراپه‌

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ گوڵی خراپه‌
نوسینی؛ بۆدلێر
وه‌رگێڕانی له‌ فه‌ڕه‌نسیه‌وه‌؛ ئه‌حمه‌دی مه‌لا
ئه‌م کتێبه‌ له‌ ساڵی 2001 دا له‌لایه‌ن ده‌زگای چاپ و په‌خشی ئاراسه‌وه‌‌‌ بڵاوکراوه‌ته‌وه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

هه‌ر هیچ.. ته‌نیا!

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ هه‌ر هیچ.. ته‌نیا!
نوسینی؛ (ساماڵ) محه‌مه‌د ئه‌حمه‌دی
ئه‌م په‌ڕتووکه‌ له‌ ساڵی 2001دا‌ بڵاوکراوه‌ته‌وه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

سه‌مایه‌ک له‌ هه‌ڵوه‌رینی ڕۆح

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ سه‌مایه‌ک له‌ هه‌ڵوه‌رینی ڕۆح
نوسینی؛ محه‌مه‌د قه‌ره‌داغی
ئه‌م کتێبه‌ له‌ ساڵی 2005 دا له‌ سلێمانی له‌سه‌ر ئه‌رکی نوسه‌ر چاپکراوه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

ستایش

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ ستایش
نوسینی؛ نه‌زه‌ند به‌گیخانی
ئه‌م کتێبه‌ له‌ ساڵی 2004 دا له‌لایه‌ن ده‌زگای چاپ و په‌خشی ئاراسه‌وه‌ بڵاوکراوه‌ته‌وه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

ژیان به‌درۆوه‌ جوانه‌

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ ژیان به‌درۆوه‌ جوانه‌
نوسینی؛ عومه‌ر سه‌یده‌
ئه‌م په‌ڕتووکه‌ له‌ ساڵی 2006 دا‌‌‌‌ بڵاوکراوه‌ته‌وه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

دیاری

مه کته بی زینده گی -------- محمد جانبلاغی

 
ناوی کتێب؛ دیاری
نوسینی؛ ساڵح سووزه‌نی
ئه‌م کتێبه‌ له‌ ساڵی 1989دا بڵاوکراوه‌ته‌وه‌
 ده ر هیه نه ر : مه حه مدی جانبلاغی.
سایتی نوسه ر : مه کته بی زنده گی.
آدرس: www.jmp.blogsky.com

تکایه له هر چه شنه کو‍‌ِ‌ٌپی کردنه یک خو بپاره زین.

سپاس بوو ئیه وه ی به ره ز

تعداد کل صفحات: 39