آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش
آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی |  تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

آموزش حرفه ای فروش و بازاریابی | تکنیک های فروش

خطرات و عوارض اینترنت

اعتیاد به اینترنت یا اعتیاد اینترنتی را جدی بگیرید ؛ خطرات و عوارض اینترنت چه خطراتی افراد مبتلا به اعتیاد اینترنتی را تهدید می کند ؟ سلیمی، در پاسخ به این سؤال می گوید: میزان خطراتی که شخص را تهدید می کند بسته به سن، جنسیت و موقعیت فردی و اجتماعی متفاوت است. از شایع ترین خطراتی که می توان به آنها اشاره کرد، خطر تشدید افسردگی، از بین رفتن خلاقیت، کاهش کیفیت روابط اجتماعی، کم خوابی، افت تحصیلی و کاری، فرار از مدرسه، طلاق..... دوستان برای توضیح بیشتر وراهنمای برای جلوگیری از اعتیاد به اینترنت به ادامه مطالب مراجعه کنید.(همراه یک تست کاملا دقیق وعلمی)

 یک اثر جدی طلاق:

 (به تازگی می توان شاهد طلاق زنان و شوهران جوانی بود که در اثر ارتباطات جانبی ناشی از سوء مصرف اینترنت، اعتماد به یکدیگر را از دست داده اند و نهایتا از همدیگر جدا شده اند)، بی اعتنایی و از بین رفتن حس مسئولیت پذیری، از دست دادن شغل، مقروض شدن و... دیگر موارد تهدید اعتیاد اینترنت است.

اعتیاد اینترنتی و افسردگی پنهان

 اصولا کسی که اعتیاد پیدا می کند از افسردگی پنهان رنج می برد که منجر به اعتیاد می شود؛ اما اعتیاد اینترنتی خود می تواند به تنهایی باعث تشدید افسردگی شده و در مراحل بعدی پلی برای رسیدن به سایر اعتیادها گردد.

اعتیاد اینترنتی نوعی شایعه دولتی

 مشکلی که باعث پیچیدگی اوضاع می شود این است که بیشتر کاربران اینترنت مسئله اعتیاد به اینترنت را جدی نمی گیرند و معتقدند که اعتیاد اینترنتی نوعی شایعه دولتی برای عدم استفاده جوانان از اینترنت می باشد

مسئله این است که این اعتیاد اکنون در چندین کشور اروپایی و آسیایی به رسمیت شناخته شده و حتی مراکز ترک اعتیاد آنلاین در آن کشورها ساخته شده است.

بیشتر افراد فکر می کنند که اعتیاد باید نشانه های ظاهری داشته باشد ولی فرق اعتیاد اینترنتی با سایر اعتیادها این است که اعتیاد اینترنتی در مراحل اولیه آثار جسمی به همراه ندارد ولی مشکلات روحی، اخلاقی و اجتماعی که این معضل در پی دارد به وضوح آن را به موازات دیگر موارد اعتیاد قرار می دهد. برای مثال کم خوابی های شبانه یک نوجوان دبیرستانی باعث خستگی روزانه می شود نوجوان کم کم از مدرسه غیبت می کنند و بیشتر و بیشتر به اینترنت معتاد می شوند.

مقروض شدن

همان طور که گفته شد مقروض شدن نیز یکی دیگر از خطرات شایع در این نوع اعتیاد می باشد. شخصی که به اینترنت معتاد شده است ممکن است برای تهیه مخارج اشتراک کارت اینترنت، پرداخت قبض تلفن و برق از سایر نیازهای واجب خود صرف نظر کند.

 برای مثال چندی پیش خانمی در خصوص اعتیاد بیش از حد فرزندش به اینترنت این گونه می گفت که فرزندش برای تهیه مخارج اشتراک کارت و پرداخت هزینه تلفن بیش از نیمی از شهریه دانشگاه خود را صرف پرداخت هزینه اینترنت کرده و از آنجایی که برای پرداخت شهریه به دانشگاه با مشکل مواجه شده تصمیم گرفته که یک ترم مرخصی تحصیلی بگیرد!

حتی در نمونه دیگری پسری در خاطرات خود در یک وبلاگ نوشته بود که در یک نیمه شب سرد زمستانی بعد از تمام شدن کارت اینترنتی خود وی برای اتصال مجدد به شبکه ۵ کیلومتر رانندگی کرده است تا نهایتاً موفق به خرید یک کارت شده است!

مبحث جرائم اینترنتی

از طرف دیگر جدیدترین خطری که این افراد در معرض آن هستند خطر گرفتاری در مبحث جرائم اینترنتی می باشد. واقعیتی که باید به آن توجه شود این است که همه افراد از اینترنت استفاده درست و منطقی نمی کنند. اعتیاد به اینترنت از آنجایی که میزان حضور افراد در اجتماع را کاهش می دهد ممکن است آنها را به سمت انجام دادن کارهایی مثل سرقت فایلها و اطلاعات شرکت ها، سرقت از شبکه های مالی و... سوق دهد که از آن به نام جرائم اینترنتی یاد می شود .

 همان طور که می دانید قوانین سختی از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با جرائم اینترنتی در نظر گرفته شده است.

برطبق تازه ترین تحقیقاتی که از سوی پلیس ملی آمریکا در این زمینه صورت گرفته به این موضوع اشاره شده است که از سال ۱۹۹۵ به بعد جرایم مشهود به میزان ۱۴/۲ درصد کاهش داشته است ولی برعکس آمار جرائم اینترنتی روز به روز افزایش یافته و موجب دردسرهای جدیدی شده است.

مورد خطر اعتیاد اینترنتی

همچنین «دکتر علی فرجام» روانشناس اجتماعی، در مورد خطر اعتیاد اینترنتی می گوید: آخرین تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که بیشتر استفاده کنندگان از اینترنت جوانان هستند و ۳۵ درصد از آنها به خاطر حضور در چت روم، ۲۸ درصد بازی های اینترنتی، ۳۰ درصد چک کردن پست الکترونیکی و ۲۵ درصد نیز مشغول جست وجو در شبکه جهانی هستند.

اعتیاد به اینترنت و مشکلات جدی

 اعتیاد به اینترنت می تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان درست کند و اگر استفاده کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اینترنتی قرار دارند و متأسفانه ما شاهد افزایش این پدیده در میان جوانان هستیم به طوری که بعضی از جوانان شب ها را تا صبح با اینترنت می گذرانند و تمام مدت صبح را خواب هستند و این مسأله عواقب زیادی را به دنبال دارد.

 اعتیاد به اینترنت می تواند علایم افسردگی نوجوانان را مخفی کند و تشخیص این اختلال روانی را در این گروه سنی به تعویق بیاندازد. اگر جوانان به سمت این گونه اعتیادها روی بیاورند دیگر به سمت کار و خلاقیت نمی روند و به جای اینکه از اینترنت برای بالا بردن اطلاعات خود استفاده کنند دچار مسائل حاشیه ای می شوند.

*

عوارض فیزیکی ناشی از اعتیاد به اینترنت چیست؟

دکتر «ارسلان لطفی» در مورد عوارض طولانی مدت کار با رایانه می گوید: از عوارض کار طولانی مدت با رایانه می توان به مشکلات بینایی، عوارض مفصلی و عضلانی، مشکلات پوستی، استرس و مشکلات عصبی اشاره کرد. کار با رایانه بخصوص اینترنت که مستلزم صرف وقت بیشتری است مشکلات زیادی را برای بینایی انسان به وجود می آورد که از جمله آنها می توان به درد، سرخی و سوزش چشم، و سردرد اشاره کرد. چشم های انسان عادت دارند تا بسیار راحت بر روی اشیای دور و نزدیک متمرکز شوند به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی که بر روی صفحه مانیتور متمرکز شده اند زیاد است.

عوارض عوارض عوارض

از دیگر عوارض کار با رایانه، دردهای عضلانی و درد مچ دست و بازوها است، درد گردن و کمر درد نیز در درازمدت باعث خمیدگی پشت می شود و این عمل باعث وارد شدن فشار زیاد در طولانی مدت بر روی ماهیچه ها و تاندون های فرد می شود و در نهایت می تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی نیز منجر شود.

 

 مشکلات پوستی

ولتاژ زیاد لامپ تصویر باعث تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می شود، در میدان بین بارهای مثبت و صورت اپراتور گرد و خاک و ذرات در تمامی جهات حرکت می کنند و افراد مدام از حساسیت های پوستی شکایت دارند، وجود بارهای مثبت در این میدان در کسانی که حساسیت پوستی دارند باعث خشک شدن پوست دست و صورت و ترک خوردن آن می شود.

بدنه رایانه ها و نمایشگرها براثر گرم شدن، بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند از جمله این بوها گاز دیوکسن است که توسط بدنه رایانه ها تولید می شود و این مواد به عنوان مواد ضد حریق در بدنه این نمایشگرها به کار می روند و گاز ازن به هنگام کار چاپگر لیزری تولید می شود که به بافت مخاطی بینی، چشم و گلو آسیب می رساند.

*

با وجود تمامی مطالبی که تاکنون بیان شده چگونه می توان با اعتیاد اینترنتی مقابله کرد؟

دکتر محمدی اصل، استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال می گوید: اعتیاد اینترنتی به عنوان یک آسیب اجتماعی، ممکن است هیچ گاه به طور کامل ریشه کن نشود، اما با تدبیر، اندیشه و برنامه ریزی مناسب توسط افراد آگاه حداقل می توان آن را به کنترل درآورد.

در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه پیشگیری از اعتیاد اینترنتی را ترویج دهیم. از زمان شیوع بیماری «اعتیاد اینترنتی» روشهای غلطی برای مقابله با این پدیده مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال خانواده ها و سیاستمداران سعی کرده اند با فروختن کامپیوترها و بستن کافی نت ها( در برخی از کشورهای آسیایی) از گسترش و شیوع این پدیده در میان جوانان جلوگیری کنند

چه باید کرد

 ولی مطالعات نشان داده است که این تاکتیک ها نمی تواند مانع از گسترش این نوع اعتیاد شده و خانواده ها و سیاستمداران باید اعتیاد اینترنتی را به رسمیت بشناسند. از سوی دیگر حتی شاهد هستیم که در بعضی از برنامه ها و سریال هایی که از تلویزیون پخش می شود تصویر و تعریف غلطی از اینترنت ارائه می شود. در حالی که اینترنت اصلاً چیز مخربی نیست.

 ایراد از نحوه استفاده ما و عدم برنامه ریزی مسئولان برای آن است. ما به خاطر اینکه ضعف های خودمان را نادیده بگیریم نباید بگوییم اینترنت بد است.

 درواقع اکثر جوانان در عصر حاضر دچار یک اضطراب هستند و به دنبال نقش خود در محیط پیرامون خود هستند. آنچه که مسلم است این است که سیستم مدیریت اجتماعی باید به حمایت بیشتری از جوانان بپردازد و با آنها مقابله به مثل نکند و سعی کند در صورت بروز خطایی در استفاده از اینترنت از طریق مبادی قانونی با جوانان برخورد کند.

 چرا که آنها قربانی فقدان برنامه ریزی مناسب بوده اند در غیر این صورت برخورد قانونی و... باعث به وجود آمدن واکنش های سنگینی تری از سوی جوانان می شود. آنچه که مسلم است این است که داشتن برنامه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مناسب، ساخت برنامه های آموزنده جهت دار (به سوی افزایش آگاهی نه نفی اصل موضوع) و تبلیغات آموزشی در اماکن عمومی از مطمئن ترین و کم هزینه ترین راه های مناسب و شناخته شده می باشد. برای مثال بهتر است به جای اینکه تمام بیلبوردهای نصب شده در داخل شهر، میادین شهر و حتی متروها را با تبلیغات لوازم خانگی و... اشغال کنیم از تعدادی از آنها برای تبلیغات آموزشی استفاده کنیم.

 

 

تست اعتیاد به اینترنت(TEST)

 

هموطن-دکتر یونس ُشکرخواه- تست اعتیاد به اینترنت (IAT) یکی از معتبرترین تست‌های مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است که توسط دکتر کیمبرلی یانگ (Kimberly Young) ابداع شده است.
در تست IAT هر چه نمره شما بیشتر باشد؛ اعتیاد شما به اینترنت شدیدتر است. نمرات هم به ترتیب از یک تا پنج هستند. در پایان؛ باید مجموع نمراتی را که به 20 پرسش زیر می‌دهید جمع بزنید.
1. چقدر بیشتر از آنچه قصد دارید؛ در اینترنت می‌مانید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
2. چقدر به‌خاطر آنلاین ماندن؛ اعضای خانواده را نادیده‌ گرفته‌اید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
3. چقدر اینترنت را به بودن با همسرتان ترجیح می‌دهید؟

1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
4. چقدر از طریق اینترنت با کاربران دیگر رابطه ایجاد ‌می‌کنید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
5. چقدر دیگران از شما به خاطر میزان آنلاین بودن‌تان شاکی هستند؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
6. چقدر به‌خاطر اینترنت؛ نمرات و کارهایتان در مدرسه افت کرده است؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
7. چقدر ایمیل‌هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می‌کنید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
8. چقدر عملکرد کاری و بهره‌وری شما به خاطر اینترنت آسیب دیده است؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
9. وقتی از شما می‌پرسند که چه‌کارهایی آنلاین انجام می‌دهید؛ چقدر در موضع تدافعی یا پنهانکاری قرار ‌می‌گیرید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
10. چقدر افکار آزار دهنده در زندگی را با افکار آرام‌بخش در اینترنت خنثی می‌کنید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
11. چقدر وقتی در اینترنت هستید؛ احساس می‌کنید توان پیش‌بینی امور را دارید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
12. چقدر فکر می‌کنید که زندگی بدون اینترنت، چیزی کسالت بار؛ تهی و بی‌لذت است؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
13. چقدر وقتی کسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می‌شود؛ غر می‌زنید؛
فریاد می‌زنید یا عصبانی می‌شوید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
14. چقدر به خاطر قطع نکردن اینترنت؛ دچار بیخوابی هستید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
15. چقدر فکر می‌کنید که در حالت آفلاین حواس پرتی دارید؛ ولی در حالت آنلاین بهتر هستید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
16. چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می‌برید: فقط چند دقیقه مونده؛ الان میام
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
17. چقدر سعی کرده‌اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موفق نشده‌اید؟ 1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
18. چقدر سعی دارید میزان آنلاین بودنتان را از دیگران مخفی کنید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
19. چقدر میزان آنلاین بودن را به بیرون رفتن با دیگران؛ ترجیح می‌دهید؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
20. چقدر وقتی آفلاین هستید؛ احساس افسردگی و عصبیت دارید که با آنلاین شدن از بین می‌رود؟
1. به ندرت□ 2. گاه‌گاهی□ 3. غالبا□ 4. بکرات□ 5. همیشه□ - شامل حال‌من نمی‌شود
جمع نمرات بین 20 تا 49 = کاربر معمولی هستید
جمع نمرات بین 50 تا 79 = دارید دچار مشکل اعتیاد اینترنتی می‌شوید؛
مراقب باشید
جمع نمرات بین 80 تا 100 = شما به اکثر پرسش‌ها نمرات 4 یا 5 داده‌اید. شما دچار اعتیاد اینترنتی هستید و باید مشکل‌تان را در اسرع وقت حل کنید. واقعا فکر کنید که اگر در پرسش دوم؛ جواب شما 4 بوده است، چه به سر خودتان آورده اید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد